سوره اعراف
جمعه 12 آبان 1391برچسب:, | سعید

معرفی سوره اعراف

 

 

سوره اعراف

 

سوره اعراف [ جایی است میان بهشت و جهنم ] هفتمین سوره قرآن کریم است . این سوره در مکه و قبل از هجرت نازل شده است و ۲۰۶ آیه دارد . در این سوره خطاب یا بنی آدم  چندین بار تکرار شده است و لحنی هشدار دهنده دارد . تعداد کلمات آن ۳۲۶۰ کلمه و تعداد حروف آن ۱۴۷۴۹ حرف است .

 

علت نام‌گذاری

 

در آیات ۴۵ تا ۴۸ از گروهی یاد می کند که  در قیامت،در اعراف خواهند بود و از صحبت های آنان با اهل بهشت،در رابطه با اعمال و پاداش ها سخن می گوید . به همين دليل اين سوره را اعراف می نامند .

 

محتویات سوره

 

این سوره ، بیشتر روی سخن با مشرکین دارد .

در آغاز این سوره اشاره کوتاه ، ولی گویایی به مساله مبدا و معاد می کند .

برای احیای شخصیت انسان ٬ داستان آفرینش آدم را با اهمیت فراوان شرح می دهد .

پیمان هایی را که خدا از فرزندان آدم در مسیر هدایت و صلاح  گرفته یک یک بر می شمرد .  

برای نشان دادن شکست و ناکامی اقوامی که از مسیر توحید و عدالت و پرهیز گاری منحرف می شوند ٬ و هم برای نشان دادن پیروزی مؤ منان راستین سرگذشت بسیاری از اقوام پیشین و انبیاء گذشته مانند : نوح و لوط و شعیب رابیان کرده و با سرگذشت مشروح بنی اسرائیل و مبارزه موسی (ع) با فرعون ٬ این بخش را پایان می دهد .

در آخر بار دیگر به مساله مبدا و معاد باز می گردد و آغاز و پایان را بدین وسیله تکمیل می کند .

 

ثواب قرائت سوره

 

رسول اکرم (ص) فرمودند : هر کس سوره اعراف را بخواند خداوند میان او و شیطان پرده ای قرار می دهد و روز قیامت حضرت آدم (ع) شفیع او خواهد بود . 

حضرت امام صادق (ع) فرمود :«هر کس سوره اعراف را در هر ماه بخواند در روز قیامت از کسانی خواهد بود که نه ترسی بر آنهاست ونه غمگین می شوند (من الذین لا خوف علیهم و لا هم یحزنون)واگر در هر جمعه بخواند٬در روز قیامت از کسانی می باشد که بدون حساب به بهشت می رود .

و نیز فرمودند : در این سوره آیات محکمه ای است٬«قرائت» و «تلاوت» و «قیام به آنها» را فراموش نکنید زیرا اینها روز رستاخیز در پیشگاه خدا برای کسانی که آنها را خوانده اند گواهی می دهند .

 

فوائد تلاوت سوره

 

هر کس این سوره را بنویسدو با خود داشته باشد از گزند دشمن در امان خواهدبود و هرگزگمراه نمی گردد .

هر کس آیات زیر را بخواند و از خداوند بخواهد که خوابش کم شود به درستی که کم می شود .« ان ربکم الله الذی خلق السموات... قریب من المحسنین» (آیات ۵۴ تا ۵۶ )

برای آنکه خواب بر تو چیره نشود این آیه را بر آب بخوان وصورت خود را با آن آب بشوی. «و لما جاء موسی لمیقاتنا و کلمه ربه قال رب ارنی ... اول المؤمنین »  (آیه ۱۴۳)


برچسب‌ها: <-TagName->
لینک ثابت
صفحه قبل 1 صفحه بعد

تمامی حقوق مادی و معنوی " به سوی ظهور " برای " سعید " محفوظ می باشد!
طـرّاح قـالـب: شــیــعــه تـم